Viss information på denna sida kräver inloggning. För att erhålla inloggning, kontakta oss på info@lepiduscare.se
Viss information på denna sida kräver inloggning. För att erhålla inloggning, kontakta oss på info@lepiduscare.se
Vi följer föreskrifter och allmänna råd utifrån kvalitetskrav SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens allmänna råd och föreskrifter gällande ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
Vill du veta mer? (SOSFS 2011:9 Socialstyrelsen)
Senaste version av SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete – Socialstyrelsen >>>
Vårt löpande kvalitetsarbete sker via vårt dokumentation och ledningssystem där vi systematiskt planerar, genomför, utvärderar och förbättra verksamheten för att säkerställa god och säker vård. Gemensamt identifierar vi behov, sätter mål och följer upp resultat med stöd av enkäter, observationer och dokumentation. Medarbetare, ledning och placeringar involveras i arbetet på olika nivåer för att främja delaktighet och tillsammans utveckla verksamheten. Vi arbetar aktivt för att kontinuerligt analysera och justera arbetssätt så kvaliteten ska höjas och anpassas till förändrade behov. För ökad tillgänglighet finns möjlighet för alla kunder att framföra synpunkter och klagomål till oss via vår hemsida. Även rapportering av avvikelser, våld och hot, kränkningar och diskriminering kan anmälas direkt via formuläret längre ner på sidan. Rutiner och blanketter för klagomålshantering och avvikelserapportering finns i vårt ledningssystem och i pappersform på respektive verksamhet.
Sammanfattning av GDPR regler
Vi följer Socialstyrelsens riktlinjer för dokumentation och rapportering. Vi använder oss av ett dokumentations och journalsystem vid namn Rätt Spår som flera andra större aktörer inom familjehemsvård och skyddsboenden och använder. Rätt spår rekommenderas bland annat av ROKS och Unizon..
Rätt Spår – Komplett behandlingsstöd med journalföring (rattspar.se)
Rätt Spår garanterar högsta möjliga säkerhet inom systemstöd. De har bland annat funktion för sekretessmarkering av klienten vilket innebär att det förtydligas huruvida någon har skyddad identitet eller inte. Flera riktade dokumentationsfunktioner för insatser, uppföljning, analys och kvalitetssäkring gällande skyddsplacerade och medföljande familjemedlemmar samt familjehemsplaceringar. Exempel är statistikrapporter, riskanalyser, genomförandeplan, BBIC anpassade dokument, schema för klientinsatser, krypterad månadsrapportering och dokumentation för avvikelser och separat HSL/psykiatrijournal.
Inloggning kräver tvåfaktorsautentisering, certifikat och användaruppgifter. All information som skickas inom eller från systemet är helt krypterad.
Vi följer SAM-Systematiskt arbetsmiljöarbete enligt AFS 2001:01 vilket innebär att vi som arbetsgivare har ansvar att regelbundet undersöka, genomföra och följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa. Våra verksamheter har utarbetade rutiner för SAM som återkopplas till vår årsplan. Rutiner och blanketter för arbetsmiljö finns i vårt ledningssystem samt i pappersform på respektive verksamhet. Vill du veta mer?
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/upphavda-foreskrifter/systematiskt-arbetsmiljoarbete-afs-20011-foreskrifter/
För ökad trygghet för både medarbetare och familjehem finns ett vårt jour och beredskapsteam tillgängligt för stöd och handledning dygnet runt. Jour och beredskapsteamet arbetar främst för att trygga och stabilisera i akuta situationer och tar beslut om att kontakta socialjour eller kalla in chefer för beredskap. Journen finns tillgängligt via växelnumret 010-7079600 dygnet runt. Ring växeln och tryck 1 för jour och beredskap. Vardagar mellan 8-16:30 ber vi dig ta kontakt med arbetsledare, närmsta chef, konsulent eller samordnare. För mycket akuta ärenden kontakta i första hand larmnummer 112. Ta sen kontakt med jour och beredskap och informera om händelsen.
Vi tillhör Almega och följer de kvalitetskrav och riktlinjer som vårdförbundet och kollektivavtalen rekommenderar. För mer information om Almega följ länken. https://www.almega.se/
Som beställare har ni möjlighet att få tillgång till dokument och handlingar i vårt system för att få ta del av familjehemsutredningar, kvalitetsrapporter, informationsmaterial och prislistor. Vi har även möjlighet att skicka rapporter ur journalföringssytemet via kryptering för en enklare hantering och direkt service.
Kontakta oss via mail info@lepiduscare.se så får ni personlig guidning i systemet och tillgång till vår familjehemsbank.
Som medarbetare har du tillgång till vårt ledningssystem via personlig inloggning. Är du aktiv och utför klientbaserat arbete kommer du få separat inloggning till vårt lednings- och dokumentationssystem Rätt spår. Alla inloggningar till systemet får du vid anställningstillfället. Vi utbildar alltid alla våra medarbetare i dokumentation i Rätt Spår innan uppdrag eller anställning. Vi kompetensinventerar varje medarbetare regelbundet och följer verksamheternas riktlinjer för registerkontroller. Det är din skyldighet som medarbetare att på uppmaning av arbetsgivare ta ut och lämna in registerutdrag till verksamheten. Dina dokument förvaras i stängda mappar i systemet. Kompetensutveckling är en viktig del i vår verksamhet och alla medarbetare erbjuds kompetenshöjande insatser som utbildningar och föreläsningar. Alla medarbetare får regelbundet handledning och vi har löpande ärendedragningar och APT för ökad delaktighet i uppdrag och verksamhetsutveckling. Vill du få mer information om våra olika utbildningar gå till vår utbildningssida https://lepiduscare.se/utbildning/. Saknar du inloggning eller har problem att komma in kontakta din närmsta chef eller verksamhetsansvarig.
För akuta situationer finns stöd dygnet runt via vårt växelnummer 010-7079600 där du som medarbetare har möjlighet att få råd och stöd av vårt jour och beredskaps-team. Ring växeln och tryck 1 för jour och beredskap.
Som familjehem har du tillgång till delar av vårt ledningssystem via personlig inloggning. Är du aktiv och utför klientbaserat arbete kommer du få separat inloggning till dokumentationssystemet Rätt spår där du har tillgång till information och journaler gällande din placering. Vi utbildar alltid våra familjehem i dokumentation utifrån BBIC och Signs of Safetys kartläggningsmodeller när de tar emot placeringar via oss. Alla inloggningar till systemet får du vid uppdrag och anställningstillfället. Saknar du inloggning eller har problem att komma in, kontakta din konsulent, rekryterare eller verksamhetsansvarig. Vi kompetensinventerar familjehemmen regelbundet och följer verksamheternas riktlinjer för registerkontroller. Det är din skyldighet som familjehem att på uppmaning av uppdragsgivare och beställare ta ut och lämna in de registerutdrag som verksamheten kräver. Dina dokument förvaras i stängda mappar i systemet. Kompetensutveckling är en viktig del i vår verksamhet och alla familjehem erbjuds kompetenshöjande insatser som utbildningar och föreläsningar. Familjehem med uppdrag har obligatorisk grupphandledning varje månad samt löpande handledning utifrån uppdragets dignitet av konsulent eller stöd och behandlingsteamet. Vi erbjuder alla våra familjehem att gå utbildningen ”Ett hem att växa i” och en rad andra utbildningar inom vårt specialområde våldsutsatthet, psykisk ohälsa och trauma. Vi arbetar aktivt med TMO för trygga relationer, allians och delaktighet för ett långsiktigt förändringsarbete med fokus beteendeförändringar och ett läkande bemötande. Vill du få mer information om våra olika utbildningar gå till vår utbildningssida https://lepiduscare.se/utbildning/.
För akuta situationer finns stöd dygnet runt via vårt växelnummer 010-7079600 där du som familjehem har möjlighet att få råd och stöd av vårt jour och beredskaps-team. Ring växeln och tryck 1 för jour och beredskap.
Du som placerad eller du som klient kan anmäla dina synpunkter och klagomål här! Samma gäller ärendet som endast rör uppdragsgivare, medarbetare, familjehem eller andra aktörer där klient/placering ej varit inblandad i incidenten Klicka här!.
Klagomålshantering innebär att man på ett systematiskt sätt försöker rapportera, identifiera, dokumentera och åtgärda brister och verkställa förbättringar för att kvalitetssäkra verksamheten. Man fastställer orsaker, gör handlingsplaner för åtgärder, utvärderar effekten, sammanställer och återkopplar till verksamheten. Syftet med klagomålshantering är utveckling och förbättring av till exempel omsorgen, arbetsmiljön eller verksamheten i stort där medarbetare och klienter ska vara delaktiga och medansvarig i kvalitetsarbetet. Klagomålshanteringen ska bidra till att information om verksamheten framförs till driftsansvariga så att ledning får kunskap om verksamhetens brister eller förbättringsområden. Synpunkter/klagomål avser även allmänt inriktade områden så som organisatoriska, strukturella eller rutinmässiga. Syftet är att bidra till ökad kvalitet och säkra bolagets verksamhet.
Gäller ärendet specifik klient ska detta rapporteras i dokumentationssystemet. Rätt Spår – Inloggning – Familjehemsvård Klicka här!
Våld, hot, övergrepp och kränkningar är olika begrepp som i stora delar överlappar varandra. Vi definierar ett övergrepp som en handling som går emot en annan persons vilja, och som får honom eller henne att känna sig utnyttjad eller kränkt. Hot och våld är ett vitt begrepp som innefattar allt från direkta hot och våld, dvs fysiskt våld inkluderat sexuellt våld eller verbalt hot om våld, indirekta hot och våld, dvs man hotar en anhörig, kamrat eller förstöra en ägodel, förtäckta hot, så som blickar, ansatser, eller bevakning, skriftliga hot mm.
Kränkning, i sin tur, är en handling som gör att personen som blir utsatt känner sig ledsen, sårad och/eller mindre värd. En kränkande behandling innebär således en negativ handling när någon, eller några, medvetet och med avsikt tillfogar eller försöker tillfoga en annan personskada eller obehag. Övergrepp och kränkningar ingår i kategorin hot och våld och innebär varianter eller kombinationer av:
Hot och våld mot medarbetare gäller alla former av våld som riktas mot eller en medarbetare. Medarbetaren kan utsättas för våldet av så väl klienter, klientens anhöriga eller vänner, medarbetare och andra aktörer som medarbetaren möter på och utanför arbetsplatsen, under eller utanför sin arbetstid. Sker våldet eller hotet på fritiden och utanför arbetsplatsen behöver våldet/hotet vara relaterade till arbetet. Hot och våld ingår i det löpande systematiska miljöarbetet (SAM) utifrån AFS 2001:01 som baseras på arbetsmiljölagen och ska rapporteras så fort det uppstår eller det finns uppenbarliga risker för hot och våld. Hot/våld/övergrepp och kränkningar mellan medarbetare och/eller mellan chef och medarbetare se ”Riktlinje Kränkande särbehandling och trakasserier” i ledningssystemet. Se mer information i ledningssystemet under ”rutin-våld-hot-kränkningar-medarbetare”. Hot och våld som berör klienter går under avvikelserapportering i dokumentationssystemet Rätt Spår.
Rapportera våld, hot och kränkningar i ledningssystemet Rätt Spår! Klicka här!
Rapportera avvikelse hot och våld gällande klient! Klicka här!
Klienter
Löpande riskbedömningar sker gällande klienters skyddsbehov utifrån hotbild av presumtiv gärningsperson men trots detta kan du som klient bli utsatt för hot/våld/övergrepp och kränkningar av flera olika slag som faller utanför den ordinarie riskbedömningen. Ibland uppkommer situationer som sker i själva verksamheten som exempelvis konflikter mellan familjemedlemmar i boendet, mellan enskilda klienterna och klienter och medarbetare samt mellan utomstående och klienter. Allt som upplevs som hot våld eller kränkning ska rapporteras.
Rapportera våld, hot eller kränkningar här! Klicka här!
I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Dessa är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. DO-Diskrimineringsombudsmannen har yttersta ansvar för att lagen efterföljs och synar verksamheter om arbetsplatsen inte kan hantera frågan internt. För mer information om DO klicka här. https://www.do.se
Begreppet kön innebär att någon är kvinna eller man. Förbudet mot könsdiskriminering omfattar också personer som planerar att ändra eller har ändrat sin könstillhörighet.
Med könsidentitet och könsuttryck avses i lagen att någon inte definierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel (eller på annat sätt) ger uttryck för att tillhöra ett annat kön än det som registrerats för hen vid födelsen. Begreppen omfattar dels en persons mentala eller självupplevda könsbild, dels hur någon uttrycker det som kan kallas personens sociala kön, till exempel genom kläder, kroppsspråk, smink eller frisyr.
Diskrimineringsgrunden avser vad som ofta brukar kallas transpersoner. Det är ett paraplybegrepp för människor vars könsidentitet eller könsuttryck tidvis eller alltid skiljer sig från normen för det kön som registrerats för dem när de föddes.
Personer med intersexvariation omfattas också av skyddet mot diskriminering som avser könsidentitet eller könsyttryck.
Personer som planerar att ändra eller har ändrat sin könstillhörighet omfattas av skyddet mot diskriminering som avser diskrimineringsgrunden kön.
DO använder ofta begreppen könsidentitet eller könsuttryck. Det beror på att DO anser att lagens begrepp (”könsöverskridande”) riskerar att befästa en bild av att personer som omfattas av skyddet mot diskriminering är avvikare i ett samhälle där det finns starka normer och föreställningar om kön.
Med etnisk tillhörighet menas en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Nationellt ursprung betyder att personer har samma nationstillhörighet, som till exempel finländare, polacker eller svenskar. Etniskt ursprung innebär att personer har ett relativt enhetligt kulturmönster. Som exempel kan nämnas att en person tillhör någon av de nationella minoriteterna såsom samer och romer.
Alla människor har en eller flera etniska tillhörigheter. Alla kan därför bli utsatta för etnisk diskriminering.
Med religion avses religiösa åskådningar som exempelvis hinduism, judendom, kristendom och islam. Annan trosuppfattning innefattar sådana övertygelser som har sin grund i eller samband med en religiös åskådning, till exempel buddism, ateism och agnosticism.
Politiska åskådningar och etiska eller filosofiska värderingar som inte har samband med religion omfattas inte av diskrimineringslagens skydd.
Med funktionsnedsättning menas varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga. Det kan vara till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå. Tillfälliga begränsningar av en persons funktionsförmåga är inte en funktionsnedsättning i diskrimineringslagens mening.
Funktionsnedsättning innebär en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Det är alltså något som en person har, inte något som en person är. En funktionsnedsättning kan märkas mer eller mindre i olika situationer som till exempel allergier, dyslexi, hörsel- och synskador med mera.
Lagen definierar sexuell läggning som homosexuell, heterosexuell och bisexuell läggning.
Ålder innebär uppnådd levnadslängd. Alla människor, oavsett ålder omfattas av lagens skydd mot diskriminering.
– Vill du läsa mer? Klicka här!
– Diskrimineringslagen. Klicka här!
– Vill du rapportera diskriminering? Klicka här!
Vi har mottagit ditt ärende och återkopplar inom kort.
Återkoppling kommer ske så fort vi har utrett och sett över åtgärder till din mailadress. Är det av konfidentiell art kommer återkoppling ske krypterad eller via samtal.
Med vänlig hälsning
Ledningsgruppen
